Da BDO skulle øke kontorarealet fra ca. 2600 kvm til 4300 kvm var de opptatt av faktorer som kvalitet og miljø. I tillegg til et folkelig uttrykk med fine og funksjonelle møbler som var i tråd med deres merkevare.
BDO ønsket bistand til gjenbrukskartlegging av eksisterende inventar, rådgivning på helhetlig konsept for lokalene, planlegging og gjennomføring av flytting, samt oppfølging i etterkant av innflyttingen. Vår oppgave var å tilby en helhetlig løsning som omfattet komplett interiørtjeneste - alt fra tegning, hjelp til valg av farger på vegg og møbler. I tillegg til sirkulær rådgivning, vedlikeholds- og kontorflyttingstjeneste, samt levering og montering.
Tett dialog før, under og etter flyttingen
Vi har hatt tett dialog med BDO lenge før flyttingen, og planleggingen for flyttingen har vært i bakhodet hele veien.
- Planleggingen har vært i bakhode siste 2 årene. Vi har levert flere arbeidsbord i deres gamle lokale som har vært i størrelser som de kunne ta med seg videre ved flyttingen, forteller interiørarkitekt og salgskonsulent i Lindbak.
Vi samarbeidet tett med BDO, Rambøll og Henning Larsen for å sikre en helhetlig og funksjonell utforming. Vi jobbet nært om fargesetting og delte visjonen for bygget i fellesskap.
- Vi gikk fra 1. etasje til 4. etasjer. Det var mye man skulle ta stilling til for å få til helheten. Alt fra gulv, farger på vegg, belysning, møbler etc. Vi opplevde veldig godt samarbeid mellom arkitekt og Lindbak for å få til helheten, sier Kari Robertsen, Senior Associate i BDO.Interiør rådgivning fra Lindbak
Rominndelingen ble utformet for å skape gode sosiale soner, og valg av farger, lyssetting, tekstiler og møbler skulle bidra til å skape et ønske blant de ansatte om å samles i disse områdene.
- Vi er i en bransje der vi i perioder jobber mye, og da er det viktig at man har gode soner som er hyggelige der ansatte kan møtes og koble av i, sier Robertsen.
BDO ønsker at ansatte skal ha lyst til å komme på kontoret. Derfor har det vært viktig å få til gode fasiliteter som er hyggelige og anvendelige slik at ansatte gleder seg til å komme på jobb.
Les mer om sosiale sonerSirkulær rådgivning:
Lindbak veiledet BDO gjennom gjenbruksprosessen og integrasjonen av eksisterende inventar. Vi har i tillegg vært en partner for å bistå BDO med møbler de ikke ønsket å ta med seg videre.
- Det har vært en stor fordel å ha ett kontaktpunkt i Lindbak. Vi har fått god innføring i møblene og hvordan de kan vedlikeholdes, gjenbrukes etc. Både fra Lindbak og deres leverandører, forteller Robertsen.Sirkulær rådgivning fra Lindbak
Gjenbruk fra BDO sitt gamle lokale
Over 200 møbler fra det gamle lokalet er gjenbrukt i det nye lokalet. Brukte arbeidsbord, skjermvegger og skap m.m som både har økonomiske og miljømessige fordeler. På bilde er et Montana skap som er blitt gjenbrukt.
- Det har vært enkelt for oss å kunne gjenbruke flere møbler fra tidligere lokaler som Lindbak har levert, da møblene er av god kvalitet, forteller Robertsen.
Service og vedlikehold av møbler
Service og vedlikehold ble gjennomført på eksisterende møbler, som blant annet alle kontorstolene. Da det oppstod behov for flere kontorstoler i det nye lokalet, supplerte vi med nye stoler fra samme leverandører og modeller.
- Ansvarlig selger i Lindbak, som vi har jobbet med i flere år, sender årlige forespørsler om vi ønsker eller har behov for opplæring eller justering av våre kontorstoler, sier Robertsen.
Slik opplæring er nyttig for å sikre riktig bruk og maksimal ergonomisk nytte, noe som kan bidra til økt komfort og redusert risiko for arbeidsrelaterte skader.
Vi sørget for en smidig flytteprosess
I samarbeid med Relmo Logistikk & Montasje AS gjennomførte vi hele flytteprosessen, med alt fra planlegging og tilrettelegging til gjennomføring.
- Jeg vil skryte av logistikk arbeiderne i Lindbak. Det er de samme personene som har vært til oss og de kjenner oss. De sier aldri nei og er alltid trivelig, sier Robertsen.
Norske møbelprodusenter går i spissen for bærekraftig produksjon
FLOKK - Design og bærekraftig møbelproduksjon
Flokk har i 40 år hatt et sterkt fokus på miljø, med mål om å være ledende innen utvikling av bærekraftige møbler. Den gjennomsnittlige andelen resirkulerte materialer brukt i deres produkter, skal til enhver tid overstige 60%.
Merkene HÅG, RH, RBM har lange tradisjoner innen møbeldesign, med utgangspunkt i menneskesentrert design. Offecct og Profim ligger også under deres paraply.
Fora Form - Fabrikk på Ørsta med fokus på gode samspill der mennesker møtes
Fora Form er en norsk møbelprodusent med fabrikk i Ørsta, som i samarbeid med norske designere lager gode samspill der mennesker møtes. Deres mål er å produsere bærekraftige kvalitetsmøbler av gode materialer og med lang levetid til offentlig bruk.
Lindbaks tilnærming:
Målet vårt er at alle kundeprosjekt skal være ment for lang levetid og at våre interiørløsninger, teknologiske løsninger og tjenester skal være en del av den sirkulære strømmen som forlenger levetiden til produkter og materialer. Vi skal gjennom samarbeid med flere ledd i verdikjeden sikre økt grad av resirkulering av materialer og finne innovative måter å ombruke møbler. Dette målet er knyttet til FNs bærekraftsmål nr. 12, om «Ansvarlig forbruk og produksjon». Videre ønsker vi å bidra til at vi direkte og indirekte gjør tiltak for å minimere våre fotavtrykk. Dette gjør vi best når vi samarbeider med alle ledd i verdikjeden og legger til rette for gode driftsprosesser og løsninger.
Lindbak er den eneste nasjonale møbelforhandleren som er norskeid. Vi anvender vår fagkunnskap med tanke på å tilby og prioritere norske produsenter, der de er gode nok med tanke på logistikk og levering, produksjonskapasitet, miljøarbeid på bedrifts og produktnivå, etisk handel i leverandørkjedene, prisnivå, konstruksjon og visuelt uttrykk, tilgang på reservedeler, teknisk levetid o.a.
Bransjens utfordring:
Den beste måten å redusere miljøpåvirkningen til et produkt på, er å forlenge levetiden. Bransjen vår har jobbet lenge med lineære strømmer og forretningsmodeller. Den store utfordringen er å endre disse strømningene for å gjøre dem mer sirkulære, og å utvikle kostnadseffektive løsninger. Gjenbruk er tid- og arbeidskrevende, og vi må derfor finne modeller der besparelsene ikke blir spist opp av økte arbeidskostnader. Vår ambisjon er å gjøre det enkelt og lønnsomt å gjenbruke smart.
Gjennom gjenbruk, skandinavisk design og tett samarbeid har vi bidratt til å skape et moderne og folkelig uttrykk som reflekterer BDOs merkevare. Vi takker for godt samarbeid.
Foto: Ronny Danielsen
Se flere bilder fra prosjektet under.