Kartlegging
Oversikt og kontroll på data, brukere og tilganger, samt identifisere brukerbehov, relevante bruksområder og applikasjoner.
I dagens digitale arbeidsliv kan kunstig intelligens (KI) være et nyttig verktøy for å forbedre produktivitet og effektivitet i mange bedrifter og organisasjoner. For å sikre at KI brukes på en trygg og ansvarlig måte, samtidig som man oppnår fordelene man ønsker, er det imidlertid viktig å følge visse retningslinjer og beste praksis.
Kunstig intelligens (KI) gjør det mulig for datamaskiner å utføre oppgaver som krever menneskelig intelligens, ved hjelp av maskinlæring som lar maskiner lære og forbedre seg fra store mengder data. Generativ KI, som ofte er basert på språkmodeller (LLM), kan generere og skape innhold som tekst, tabeller, bilder eller lyd, basert på eksisterende data. Språkmodell-baserte KI-verktøy som Microsoft Copilot og ChatGPT brukes ofte til å generere tekst og forstå naturlig språk. Slike generativ KI-verktøy kan utføre praktiske oppgaver som å gjøre store oppslag, svare på spørsmål, finne informasjon, skrive tekst, utføre analyser, oversette språk, koding og mye mer.
For å oppnå ønsket effekt ved implementering av KI, bør man gjennomføre en strukturert implementeringsprosess med hensyn til sikkerhet, compliance og brukeradopsjon.
Samtidig bør aktører som ønsker å ta i bruk KI sikre at organisasjonen er moden for implementering av teknologien. I Lindbak IT bruker vi vår egenutviklede digitaliseringstrapp som rammeverk for å sikre at systemer, data, digital arbeidsflyt og IT-sikkerhet er tilstrekkelig strukturert og godt forankret før investering i KI-løsninger.
KI er allerede indirekte regulert gjennom eksisterende regelverk som Grunnloven, Menneskerettighetsloven, Forvaltningsloven, Likestillings- og diskrimineringsloven, og Personvernforordningen. EUs KI-forordning, som trer i kraft i 2024, stiller blant annet krav til risiko- og aktsomhetsvurderinger før implementering og bruk av KI.
Oversikt og kontroll på data, brukere og tilganger, samt identifisere brukerbehov, relevante bruksområder og applikasjoner.
Ansatte skal gis nødvendig opplæring i KI-systemer for å sikre ansvarlig og effektiv bruk.
Bedriften skal være åpen om hvordan KI-teknologier brukes, hvilke data som behandles, og hvordan dataene behandles.
I bedrifter kan ansatte kan dra nytte av f.eks Microsoft Copilot på flere måter for å oppnå økt effektivitet og produktivitet:
Copilot kan hjelpe med å utarbeide og sende e-poster raskere. For eksempel kan du be Copilot om å oppsummere en lang e-posttråd eller utarbeide et utkast til en e-post basert på møtenotater.
Copilot kan oppsummere møtenotater, lage referater og sette opp oppfølgingspunkter, slik at du kan fokusere på de selve oppfølgingen av de viktigste temaene under møtet.
Copilot kan oppsummere lange dokumenter og fremheve de viktigste punktene, eller relevant innhold etter behov. Noe som sparer tid og gjør det enklere å få oversikt og rask tilgang på informasjonen man er ute etter.
Copilot kan gi ideer til agendaer, design og utforming, innhold til sosiale medier og mer. Dette kan blant annet bidra til å øke kreativiteten og effektiviteten i markedsføringsarbeidet.
Copilot kan oversette meldinger til andre språk, noe som er nyttig for bedrifter som opererer internasjonalt.
Copilot kan hjelpe med å lage diagrammer og visualiseringer basert på økonomiske tall eller andre data, noe som gjør det enklere å presentere informasjon på en forståelig måte.
Ved å følge disse retningslinjene og tipsene kan bedrifter sikre en trygg og ansvarlig bruk av KI, og samtidig realisere gevinsten ved økt produktivitet og effektivitet.
Notis: Denne teksten er utarbeidet ved hjelp av Microsoft Copilot, men er redigert og bearbeidet manuelt for å sikre nøyaktighet og kvalitet.
Ønsker du å vite mer om KI og Microsoft Copilot? Og hvordan du kan implementere og utnytte dette i din bedrift?
Vi tilbyr både implementeringsworkshops, opplæring og uforpliktende samtaler om emnet.