Item Consulting er et IT-selskap i vekst, og har nå flyttet inn i nye, fargerike og bærekraftige kontorlokaler i Rosenkrantzgate 20.
– Vi utvider i antall konsulenter, men også med nye roller. Vi ser med det at dette er en glimrende anledning til å forsterke prosessen rundt tilvekst, kultur og kompetansebygging. Og med nye lokaler så forsterker vi dette arbeidet, forteller daglig leder Svein Kibsgaard.
Se filmen fra prosjektet:
Et godt sted å jobbe og et godt sted å være
Han forteller at de også legger opp til at konsulentenes hverdag skal bli så enkel og effektiv som mulig, i tillegg til at det blir satt fokus på store sosiale soner og kjøkken hvor alle kan møtes og spise sammen.
- Med et bra lokale i Oslo sentrum har vi hatt et ønske om at dette skal være et sted som er attraktivt for ansatte å benytte til egne private arrangement, som for eksempel barnedåp, konfirmasjon, bursdager eller LAN-treff. Vi ønsket at lokalene skulle gi en annen stimuli enn hjemmekontoret, og store deler av arealet er tilpasset sosiale soner inkludert et kjøkken som skal kunne oppleves som et naturlig samlingssted, både på jobb og fritid. Å kunne ta en god kopp kaffe er for oss en viktig ingrediens når vi møtes på kontoret, fortsetter Svein.
Farger og ombruk i fokus ved valg av møbler og materialer
For Item var det viktig å ta bærekraftige valg underveis i prosessen, og de nye lokalene bærer preg av bevisste valg knyttet til ombruk av materialer og møbler. Arkitekten Kristine Aassved Storeide fra TAG Arkitekter (Nå en del av Sweco) har derfor vært veldig delaktig i prosjektet for å finne gode løsninger med lave miljøavtrykk som samtidig ser bra ut. Resultatet har blitt fargerike sosiale soner der hovedvekten av møblene er brukte kvalitetsmøbler.
- Som interiørarkitekt ser jeg det som et stort ansvar å veilede kunder til å ta gode og miljøbevisste valg. Min innstilling er alltid å først kartlegge hva som kan beholdes, og vurdere dette sammen med kunde. Det unike med dette prosjektet er den tydelige bærekraftsprofilen kunden har. Vi skal ha jorden vår kjær, og vi har ikke noe annet valg enn å forsøke å være bærekraftige og tenke sirkulært, sier Kristine.
- Tiden var derimot knapp, og utfordringen var like mye tid og prosess med å finne tak i gode og riktige møbler. Ved å samarbeide med Lindbak og deres samarbeidspartner MøbelMeglerne, fikk vi tilgang til et stort overskuddslager av gode kvalitetsmøbler vi ellers hadde måttet bestille nytt (med lengre leveringstid). Nesten alle møblene er ombruk, og mye av spenningen her er at man aldri helt vet hvilket uttrykk man sitter igjen med til slutt. Man er prisgitt de møblene man til enhver tid finner, og her var Lindbak og Møbelmeglerne gode partnere med godt utvalg på sine bruktlager og showrom med brukte møbler. Med Sandra som fast kontaktpunkt fra Lindbak var det enkelt å få organisert og koordinere kjøp av både brukt og å supplere med det som manglet med nytt. Det å handle via Lindbak og Møbelmeglerne ga også en trygghet på at vi fikk tak i kvalitetsmøbler som skal kunne tåle bruken på et kontor, fortsetter hun.Les mer om LINDBAK nytt og brukt
Bærekraft - et gjennomgående tema i prosjektet
I dette prosjektet har det vært en bærekraftig tanke fra A til Å. Kristine forteller at det ikke ble gjort store endringer på planløsningen, og kontor og dører med glass ble beholdt.
– Lokalene hadde allerede mange fine kvaliteter som det var verdt å beholde. Teppet er hentet fra et annet prosjekt jeg er involvert i og det ble på den måten en effektiv måte å få brukt et overskuddslager av teppeflis. Teppet hadde også traction back som gjorde at det kunne legges uten lim. Ved søl eller skader på teppet kan man enkelt fjerne og erstatte teppeflisene dersom det skulle bli behov for det. Dette er også med på å unødvendig bruk av ressurser og utskiftninger. På kjøkkenet ble det kun byttet fronter som passet til de nye flisene og gardinene. Gjennom Lindbak fikk vi også tilgang til flinke syere fra Moving Mamas som sydde gardiner til blant annet kjøkkenet. Ved å ta et så tydelig standpunkt som Item har gjort her i hele prosjektet, tror jeg de vil bli enda en mer attraktiv bedrift å både jobbe i og for kundene å bruke, avslutter Kristine.
Moving Mamas jobber for å inkludere og integrere innvandrerkvinner i norsk arbeidsliv. De skaper sosial verdi gjennom utvikling av mennesker og muligheter, og kundeverdi gjennom å samskape redesignprodukter og gode tjenester innen søm og drift av spiserom.
Les mer om Moving MamasEffektive og interaktive møtefasiliteter
Som konsulentselskap hadde Item et ønske om gode interaktive møtefasiliteter, og de har sammen med Lindbak valgt ut videoutstyr og interaktive touchskjermer tilpasset deres behov.
- Det er viktig for oss å kunne være profesjonelle i videomøter og å jobbe effektivt med interaktive touchskjermer. Sammen med Lindbak fikk vi testet utstyr som passet våre ønsker og behov og vi fikk også opplæring i hvordan vi skulle bruke utstyret. Med eget prosjektrom er det også gode muligheter for å trekke inn kunder og samarbeidspartnere til oss, fortsetter Erik Borse som er kundeansvarlig og rådgiver i selskapet.
– Vi håper og tror at nye lokaler vil gjøre det mer fristende for konsulentene å sitte mer på hovedkontoret fremover. Vi er veldig fornøyde med resultatet, avslutter Erik Borse.
Om prosjektet
LEVERANSE:
Lindbak:RE og Møbelmeglerne, kaffeløsninger, lyd og bilde, LINDBAK fleksibel leie, LINDBAK sirkulær rådgiving
FRA LINDBAK:
Interiør (Nytt og brukt): Sandra Lilja Sterner og David Skogjordet
Lyd og bilde: Kamilla Kamås
Kaffeløsning: Bjørn Harald Kolstad
INTERIØRARKITEKT: Kristine Aassved Storeide, TAG Arkitekter (Nå en del av Sweco)
MØBELMEGLERNE: Tove Rotevatn, Møbelmeglerne
FOTO: Kevin Fauske
FILM: Malejo