Bærekraftig forvalteransvar gjenspeiles i ombruk og norske kvalitetsprodukter hos Cinderella Group

Lindbak har som mål og misjon å utvikle bærekraftige løsninger som sikrer trivsel og effektivitet til sine kunder. Da familiekonsernet Cinderella skulle flytte til nye lokaler, var norsk kvalitet, nytenking og bærekraftige løsninger viktige faktorer. Lindbak ble valgt som totalleverandør av kontormøbler, kaffe, audiovisuelle og digitale samhandlingsløsninger samt dokumenthåndtering. Resultatet ble en tydelig bærekraftig og norsk identitet, med kombinasjon av nytt og brukt.

Cinderella Eco Group er et familiekonsern lokalisert i Midsund utenfor Molde, i Romsdal. Et selskap med grunnleggende verdier som knytter seg til norsk kvalitet, teknisk innovasjon, miljøbevissthet og bærekraft. Da de skulle flytte til nye lokaler, var de opptatt av å velge en samarbeidspartner som kunne speile deres verdier og å sikre gjenbruk av kvalitetsmøbler fra deres gamle lokaler.

- Bærekraft er viktig for Cinderella, og jeg og mine brødre i Sjøvik kaller det vårt forvalteransvar, sier CEO Gunhild Sjøvik. Med forvalteransvar mener vi langsiktig, ansvarlig og etisk forretningsdrift som tar ansvar for hverandre, vårt samfunn og vårt miljø. Det var veldig viktig for oss å bygge og innrede bygget på en måte som gjenspeiler våre verdier. Vi er opptatt av naturen rundt oss, og produktene skulle produseres og høstes på ansvarlig måte, og ha lang levetid gjennom god kvalitet. Med slike rammer trives alle vi som jobber her, og vi opplever at alle besøkende også får et innblikk i hvem vi er og hva vi står for.


Miljøvennlig profil med en kombinasjon av nytt og brukt

For oss i Lindbak ble en viktig del av rådgivingsprosessen å kartlegge hvilke møbler og evt. utstyr som kunne ombrukes, og flyttes til deres nye lokale. Og ved kjøp av nye møbler falt valget også naturlig på kortreiste og norske kvalitetsmøbler. Lindbak tok videre ansvar for prosessen med møblene som skulle trekkes om, og sørget for at dette harmonerte med de nye møblene.

HÅG Capisco kontorstoler har fått nytt tekstil i sete og rygg

Gjenbruk er smart. Enkelte produkter kan lett oppgraderes eller gjenopprettes, for eksempel ved å bruke deler som kan skiftes ut, rengjøres eller polstres. Et gammelt bord kan få en ny bordplate eller nytt kontrollutstyr. Denne kontorstolen har fått tekstil i sete og rygg.

Les mer om LINDBAK nytt og brukt her.

- Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Lindbak i utviklingen av kontoret vårt. De satte seg inn i våre behov og forsto tidlig hvor viktig det er for oss at vår miljøvennlige profil gjenspeiles i interiøret og i vår arbeidshverdag. Rådgiving og samarbeid i prosjektfasen gjorde det mulig for oss å trekke om eldre møbler for å gi de nytt liv, samtidig som vi fikk tilpasset nye løsninger direkte til vårt behov. Det å tenke på gjenbruk er en viktig del av vårt bærekraftsansvar, forteller Sjøvik.

CEO Gunhold Sjøvik i Cinderella Group AS

- Med forvalteransvar mener vi langsiktig, ansvarlig og etisk forretningsdrift som tar ansvar for hverandre, vårt samfunn og vårt miljø.

Norske lokale produsenter et naturlig valg

Nord-Vestlandet har lange tradisjoner innen møbeldesign, og lokale aktører som Fjord Fiesta og Fora Form var naturlige valg for Cinderella da de skulle velge kontormøbler. I tillegg ble det valgt kontorstoler fra norske HÅG, og her ble gamle Capisco-stoler trukket om med nye tekstiler som matchet det nye uttrykket, samtidig med innkjøp av nye kontorstoler i samme tekstil. Cinderella valgte å trekke om gamle Capisco kontorstoler slik at alle stoler sto i stil de nye som ble kjøpt inn.

I tillegg ble det valgt understell fra den norske leverandøren IDT, som er ISO 14001-sertifiserte. Det kan være en mulighet å få ut et miljøregnskap med tanke på stor andel miljømerket/EPD merkede produkter kunden velger.

I ett med havet og naturen

Med beliggenhet og utsikt mot havet var det viktig for Sjøvik at det var god mulighet til å sitte ute når været tillater det.

- Når vi først er så heldig med lokasjonen vår, som er magisk både for oss som jobber her og for våre besøkende, er det fint å kunne sitte ute og spise lunsj. Det å ha bærekraftig og miljøvennlige vannløsninger var i den sammenheng naturlig for oss, og vannstasjoner med kullsyre som Lindbak leverte bidrar til bedre helse. Vi er veldig fornøyde med det endelige resultatet og det gode samarbeidet, avslutter Gunhild Sjøvik.


Se film fra prosjektet her:



Lindbaks tilnærming:

Målet vårt er at alle kundeprosjekt skal være ment for lang levetid og at våre interiørløsninger, teknologiske løsninger og tjenester skal være en del av den sirkulære strømmen som forlenger levetiden til produkter og materialer. Vi skal gjennom samarbeid med flere ledd i verdikjeden sikre økt grad av resirkulering av materialer og finne innovative måter å ombruke møbler. Dette målet er knyttet til FNs bærekraftsmål nr. 12, om «Ansvarlig forbruk og produksjon». Videre ønsker vi å bidra til at vi direkte og indirekte gjør tiltak for å minimere våre fotavtrykk. Dette gjør vi best når vi samarbeider med alle ledd i verdikjeden og legger til rette for gode driftsprosesser og løsninger.

Lindbak er den eneste nasjonale møbelforhandleren som er norskeid. Vi anvender vår fagkunnskap med tanke på å tilby og prioritere norske produsenter, der de er gode nok med tanke på logistikk og levering, produksjonskapasitet, miljøarbeid på bedrifts og produktnivå, etisk handel i leverandørkjedene, prisnivå, konstruksjon og visuelt uttrykk, tilgang på reservedeler, teknisk levetid o.a.

Bransjens utfordring

Den beste måten å redusere miljøpåvirkningen til et produkt på, er å forlenge levetiden. Bransjen vår har jobbet lenge med lineære strømmer og forretningsmodeller. Den store utfordringen er å endre disse strømningene for å gjøre dem mer sirkulære, og å utvikle kostnadseffektive løsninger. Gjenbruk er tid- og arbeidskrevende, og vi må derfor finne modeller der besparelsene ikke blir spist opp av økte arbeidskostnader. Vår ambisjon er å gjøre det enkelt og lønnsomt å gjenbruke smart.

Norske møbelprodusenter går i spissen for bærekraftig produksjon

Møbelfabrikken HÅG ligger i utkanten av Røros. HÅG har produsert møbler helt siden 1957, og vært blant pionerene innen både design og bærekraftig møbelproduksjon i Norge. – Måten vi produserer på, med kortreiste materialer og industrialisert produksjon, gjør at vi har fleksibel kapasitet og levering, og at vi er godt rustet for fremtiden, sier Christian Lodgaard. HÅG Capisco er en klassiker som både er Svanemerket og EPD merket.

Fjordfiesta er en liten norsk møbelprodusent, med sete i Molde. De startet opp i 2001 og er først og fremst kjent for å relansere Hans Brattruds flotte Scandiastol. Scandiastolen ble designet i 1957 og fremstår i dag som klassisk og moderne.

Fora Form er en norsk møbelprodusent med fabrikk i Ørsta, som i samarbeid med norske designere lager gode samspill der mennesker møtes. Deres mål er å produsere bærekraftige kvalitetsmøbler av gode materialer og med lang levetid til offentlig bruk.