Slik får du en ergonomisk arbeidsplass på 1-2-3

God ergonomi på arbeidsplassen er både viktigere og enklere enn du tror. Små justeringer av arbeidsstillingen kan gi en betydelig bedre arbeidshverdag, og her ser du hvordan.

God ergonomi er viktig for kroppen

God ergonomi på jobb er med på å forebygge vanlige helseproblemer som stiv nakke, hodepine og musearm. Mange tilbringer arbeidsdagen stillesittende foran en pc. Med noen enkle grep, kan du sørge for å sitte godt.

Se video under!


Ergonomitips #1: Velg riktig kontorstol.

En kontorstol som legger til rette for en optimal sittestilling, er kanskje det viktigste verktøyet på veien mot en ergonomisk hverdag på jobb. Ved å velge en god kontorstol som har de nødvendige funksjonene, vil du nesten automatisk få en bedre sittestilling.

Kontorstolen HÅG Capisco er en av de mest populære stolene gjennom tidene, og det med god grunn. Her får du en svært fleksibel stol som gir økt sirkulasjon i kroppen og som nesten automatisk gir deg riktig holdning og sittestilling.

HAG-Capisco-8106-Open-Landscape.jpg#asset:230443

Stolen kan snus alle veier, noe som legger til rette for å skifte sittestilling flere ganger i løpet av en arbeidsdag. Dette er i seg selv et viktig poeng: fordi en aktiv sittestilling i en ergonomisk kontorstol er et viktig steg på veien mot bedre kontorhelse.

HÅG Capisco kommer i mange farger og varianter av understell med ulike funksjoner. Stolen har også en rekke tilvalg som nakkestøtte, underarmsstøtte og beinstøtte, som alle gir viktige bidrag på veien mot at kontoret ditt skal bli en mer ergonomisk arbeidsplass.

Ergonomitips #2: Hev pulten.

En feil mange gjør er å ha skrivebordet eller arbeidsbordet for lavt i forhold til stolens høyde. Dette kan kjennes behagelig i starten, men med en slik sittestilling må du merke deg at skuldrene automatisk presses framover.

Dermed blir du sittende anstrengt i stedet for å hvile underarmene og albuene på bordet. På denne måten tvinges du til å spenne en rekke muskler for å holde vekten av skuldrene oppe.

Å heve pulten vil kjennes unaturlig i starten, men over tid vil det ha en svært positiv effekt.

Ergonomitips #3: Bruk midtstilt mus.

Et godt tips for å forebygge musearm er å bruke en midtstilt mus, også kalt ergonomisk mus. Det spesielle med denne typen mus er at den lar deg holde underarmen i en naturlig stilling, som når du drikker av en kopp.

Siden du slipper å vri armen 90 grader mot venstre, får du mindre belastning på skuldrene, og du får i mye større grad hvilt håndleddet.

Ergonomitips #4: Bruk underarmstøtte

En underarmstøtte festes i bordplaten og fungerer som en forlengelse av denne. Støtten gir avlastning til både underarmer og skuldre, som igjen medfører reduserte belastninger og mindre spenninger i skuldre og nakke.

I kombinasjon med en ergonomisk mus vil bruk av underarmstøtte også være bra for deg som plages med smerter i håndledd knyttet til arbeidsstillingen.

En god underarmstøtte skal enkelt kunne justeres etter ønsket arbeidshøyde, og tilpasses dine bevegelser på en naturlig måte.

Ergonomitips #5: Juster høyden på skjermen

Når du har skaffet deg en god kontorstol og justert høyden på arbeidsbordet, er det på tide å tilpasse høyden på skjermen.


Som en tommelfingerregel skal blikket ditt treffe overkanten av skjermen, når du sitter i kontorstolen og ser rett fram. Med dette høydeforholdet mellom kontorstol, arbeidsbord og skjerm, vil du ha hodet i en naturlig stilling og se skrått nedover når du leser innholdet på skjermen. Slik unngår du unødvendig belastning på nakken.

Ergonomitips #6: Opp og stå, med ståmatte!

Mange har et arbeidsbord med funksjon for heving og senking av bordplaten. Dette er i seg selv et kjempebra verktøy for å kunne variere arbeidsstilling gjennom arbeidsdagen. Mange velger likevel å sitte, fordi de i stående stilling opplever ubehag og smerter i føtter, knær og rygg.

En ergonomisk ståmatte som gir demping mot gulvet, minimerer belastningen på rygg, nakke, hofte og føtter. En slik matte er et effektivt hjelpemiddel for å forebygge slitasje og spenningssmerter.