Nytt og brukt i "grønn forening" hos Folkeinvest

Kunde: Folkeinvest, Trondheim
Områder: Arbeidsplasser og møterom for ansatte, besøksområde med fellesområder og møterom
Salgansvarlig hos Lindbak: Mona Talgø
Interiørarkitekt: HEAT arkitekter

Da Folkeinvest skulle flytte inn i nye lokaler, i Snekkerbygget på Solsiden i Trondheim, var gjenbruk, kvalitet og en hybrid arbeidsplass viktige faktorer for dem. Lindbak ble valgt som partner på møbel-, kaffe- og MFP-løsninger, og leveranse av flere tjenester innen konseptet Smidig kontor.

Sosial sone ved inngangsparti er preget av gjenbruk med stoler fra HAY og sofa fra Muuto. Møblene ble renset før levering. Foto: Folkeinvest

LINDBAK smidig kontor er et sett med tjenester for selskaper i endring, med fokus på miljø og bærekraft. Våre tjenester og vår metodikk gir deg som kunde full frihet til å tilpasse antall kontorplasser og annet utstyr, på en enkel måte.

Les mer om SMIDIG KONTOR her

Folkeinvest gir alle muligheten til å delta i verdiskaping, enten det er som grunder, investor eller heiagjeng, og legger til rette for å investere i det man tror på. Selskapet oppfordrer til å investere i fremtiden, og har også etterlevd dette selv, når de har investert i møbler til sitt nye kontor.

Det er som å gå fra studietid og hybeltilværelse, til å få fast jobb og kjøpe leilighet. Da er det også på sin plass å kjøpe ordentlige møbler som er av god kvalitet, forteller Øyvind Fries, daglig leder i Folkeinvest.

Selskapet grep muligheten til å kjøpe både nytt og litt brukt fra Lindbak, og endte opp med en rekke kvalitetsprodukter som fortsatt har lang levetid.

Fargepaletten i lokalet er inspirert av fargene i logoen til Folkeinvest. Barkrakkene ved inngangen er fra gjenbrukslageret til Lindbak. Foto: Folkeinvest

Fargepaletten i lokalet falt naturlig i flotte blå- og grønntoner, som gjenspeiler bedriftens profilfarger.

Da kunden ønsket en blanding av nytt og brukt, bisto Lindbak med å velge ut brukte møbler som passet fargepaletten og bruksområdene. Løsningen ble å kombinere overskuddsmøbler fra en annen kunde med en del brukte RE-møbler fra Lindbaks gjenbrukslager, og supplere med nye møbler. Gjennom tegninger av lokalet med både nytt og brukt utstyr, fikk kunden en visuell plan på hvordan utformingen av det ferdige kontoret ville bli.

- Det var viktig for oss at uttrykket i våre nye lokaler ble helhetlig, og med Lindbaks gode visuelle plantegninger fikk vi et godt bilde på hvordan det endelige resultatet kom til å se ut, sier Fries.

Les mer om LINDBAK sirkulær rådgivning her.

Sosial sone ved inngangspartiet, med både nye og brukte møbler. De brukt stolene fra HAY og sofaen fra Muuto ble renset før levering i det nye lokalet.

Folkeinvest har et stort lokale der bedriften har mulighet til å vokse. I det spreke kontorlandskapet er det en god blanding av nytt og brukt. Sammen med Folkeinvest gikk vi gjennom samtlige kontormøbler og ga vurdering på hvilke møbler som burde vedlikeholdes.

Arbeidsplassene er utstyrt med brukte hev/senk skrivebord som ble levert ferdig montert, og hvor mekanismen også var kvalitetssikret. Brukte akustikkskjermer fra Zilenzio ble montert til skrivebordene etter rens.

Arbeidsplassene er utstyrt med to ulike typer kontorstoler, der de ansatte har mulighet til å velge etter ønske og behov. De brukte HÅG-stolene har fått nye trinser og har blitt renset før bruk. Disse er kombinert med nye stoler fra Vitra Trim, i flotte farger.

Les mer om LINDBAK vedlikehold her.

Sprekt kontorlandskap med stoler fra Vitra, brukte hev/senk bord med akustikkskjerming fra Zilenzio og tower til oppbevaring fra Montana.

Folkeinvest har flere møterom plassert i midten av lokalet, som et naturlig skille i det åpne kontorlandskapet. Møterommene er utstyrt med moderne IT-utstyr, slik at de ansatte både kan ha digitale og fysiske kundemøter. Halvbordene på møterommene er brukte bord fra Edsbyn, og stolene fra Arper er en kombinasjon av brukte og nye, for å få det ønskede fargeutrykket. Våre montører er vant med å håndtere både nye og brukte møbler, og kvalitetssikrer begge kategoriene like nøye, før overlevering til deg som kunde.

- For oss var det veldig behagelig at Lindbak tok ansvar for å hente de brukte møblene og at de sørget for at de brukte produktene var ferdig renset og god som ny før vi fikk de inn i våre nye lokaler. Vi er veldig fornøyd med resultatet, avslutter Fries.

Les mer om LINDBAK kontorflytting her.

Lokalet har møterom med gode videofasiliteter. Dette møterommet er møblert med brukte og redesignede rundbord fra Edsbyn som har blitt til to halvbord for å passe rommets formål. Møtestolen er en brukt Arper Catifa stol.

Ønsker din bedrift en kombinasjon av nytt og brukt?

Lindbak har siden 2019 hatt en betydelig økning i møbelprosjekter der vi kombinerer «nytt og brukt», og hvor vi håndterer brukte møbler kundene våre ikke ønsker å ha med i nye lokaler. De møblene og evt. annet utstyr som vi validerer som gjenbrukbare, plasseres på vårt gjenbrukslager med mål om videresalg og forlenget livssyklus.

Les mer om hvordan vi har satt gjenbruk i system for å forlenge produktets livssyklus.

Se flere bilder fra prosjektet: