Kaffepauser og power naps øker effektiviten

Det er mange å hensyn å ta når vi skal innrede fremtidens kontor. Mye tyder på at du ikke bare skal tillate de ansatte å koble helt ut innimellom, men også legge til rette for det.

Private og offentlige virksomheter har alle en ting til felles; de skal produsere sine produkter eller tjenester på en mest mulig effektiv måte. Og dermed bør kontorlokalene legge til rette for å øke effektiviteten.

Viktig å trives

De fleste er enige om at de ansatte må trives på jobb, og at de må være motiverte. Motiverte ansatte er god reklame for bedriften i rekruttering av nye medarbeidere, og motiverte ansatte gir mindre gjennomtrekk med oppsigelser og nyansettelser. Og de sosiale avbrekkene i kaffepauser eller anledningen til litt tullprat ved innledningen til et møte, er en viktig del av den trivselen.

Viktig å koble ut

Forskning viser faktisk at det er så viktig å koble ut at småprat ved kaffemaskina ikke bare bidrar til økt trivsel, men også direkte til økt effektivitet. Enda litt mer overraskende er det at muligheten for en power nap på kontoret gjør medarbeiderne med produktive.

Det er ikke sikkert at alle bedrifter skal bytte ut cellekontorene med sovekupeer, men slike undersøkelser viser i hvert fall at alt fra trivsel og tillit til kolleger, og hjernens behov for å gå i hvilemodus i løpet av arbeidsdagen er utrolig viktig. Det bør reflekteres i hvordan bedriftens arealer brukes.

Hva med hjemmekontoret?

Økt hjemmekontorbruk er ikke bare et smittevernstiltak under koronakrisen, det kommer til å være en viktig del av fremtidens organisering av arbeidsplassen. Med medarbeiderne på hjemmekontor, endres utfordringer og fokus for lederen.

Det som kalles digital ledelse er et stort tema. Men ett viktig poeng er at du må gi mye større tillit til medarbeideren. Det kan for eksempel bety at hvis hun eller han leverer bedre ved å legge seg nedpå i egen seng en halvtime midt på dagen, så kanskje du bør både tillate og oppfordre til det?

Uformell kontakt på digitale plattformer

Det å kunne overføre de uformelle pausene ved kaffemaskina og muligheten til å se hverandre, til en digital arbeidsplass vil bidra til mye av det samme som

- Da snakker vi bokstavelig talt om at vi må kunne se hver andre. Kroppsspråk og ansiktsmimikk er enn viktig del av kommunikasjonen, både når vi er formelle og uformelle. Uansett om dere møtes til quiz i fredagslunsjen eller et viktig arbeidsmøte, setter det krav til riktig utforming på møterom og godt audiovisuelt verktøy for at vi skal se våre kolleger slik vi kjenner de, forklarer Andri Magnusson, lyd og bildeansvarlig i Lindbak.