Slik holder du kroppen og hodet i gang på hjemmekontor

De fleste beveger på seg mye mer i løpet av en arbeidsdag enn de er klar over. Det blir først åpenbart når man havner på hjemmekontor, der skrivearbeid, pauser og møter gjerne tilbringes i den samme stolen. Det har gått bra for en periode, men når hjemmekontor blir den nye normalen, bør du ta med deg disse tipsene for å ta vare på kroppen.

- Å bruke kroppen variert er viktig. Men det handler ikke bare om trening, selv om det betyr mye i seg selv. Det handler også om variasjon i løpet av dagen, hvor vi bruker kroppen variert, men ikke nødvendigvis får opp pulsen, sier bedriftsfysioterapeut Åsta Øvernes i Stamina Helse.

Fysioterapeut Åsta Øvernes, Stamina

Øvernes nevner det å gå fra bilen eller busstoppet til jobben, kanskje opp noen trapper til kontoret, hente kaffe i løpet av dagen og gå fra kontorplassen til møterommet som eksempler på de små «øktene» med bevegelse kroppen får gratis i løpet av arbeidsdagen.

Tenk på hvor mye du beveger på nakken i et vanlig møte, og at øynene dine får fokusere på personer og objekter på ulike avstander, selv om du sitter i ro på en stol.

Bevegelse er bra for både kroppen og hodet

– Dette må vi kompensere for på hjemmekontoret, og det krever at vi i større grad tar aktive valg. Du kan bytte ut turen til jobben med en gåtur i nabolaget før arbeidsdagen starter eller i lunsjpausen, og innimellom reise deg opp å gå litt i løpet av dagen. Det gjør ikke bare godt for kroppen, men også for hodet og konsentrasjonen, poengterer Øvernes.

Fysioterapeuten understreker at også de aller minste bevegelsene er viktig.

- Tenk på hvor mye du beveger på nakken i et vanlig møte, og at øynene dine får fokusere på personer og objekter på ulike avstander, selv om du sitter i ro på en stol. Alle disse små, men viktige bevegelsene mister du når du sitter i videomøte og ser rett fram, og på lik avstand hele tiden, forklarer hun.

Unngå samme posisjon over tid

Kjersti Skarpodde Paulsen i Lindbak er glad for gode tips om bevegelse i løpet av arbeidsdagen. Hun påpeker at du også ved skjermen bør variere posisjon.

- Beveg på beina, for eksempel med et fotbrett foran stolen, varier sittestilling hvis stolen kan justeres, stå deler av dagen hvis du har hev-senk-bord, alt dette bidrar også til de små variasjonene kroppen trenger, foreslår Kjersti.

Kjerstis seks tips til hvordan du blir effektiv på ditt hjemmekontor


Øvernes’ tips til bevegelse på hjemmekontoret

- Ved lange videomøter, ta initiativ til en ti minutters pause midtveis. Ikke bruk pausen til å sjekke mail, men gå deg en tur.

- Rull på skuldrene når du sitter lenge og skriver, og beveg på nakken og øynene i løpet av arbeidsdagen.

- Man skal ikke bruke arbeidsdagen på husarbeid, men bruker du 10 minutter av lunsjen på å henge opp en klesvask gir det gjerne like mye variasjon for skuldrene som noen enkle skulderøvelser – og du får hengt opp klesvasken.

- Vet du at du har en lang dag med mange videomøter, vær ekstra bevisst på å gjøre små bevegelser underveis, og få deg gjerne en tur eller treningsøkt før eller etter jobb den dagen. Det liker kroppen!

Husk å legg inn pauser med bevegelser de dagene du har mange og lange videomøter.

Fremdeles mulig å sykle til jobben

- Jeg hørte på radioen for noen uker siden om erfaringer med å jobb

e hjemme. En fyr sa han savnet sykkelturen til jobben da det ble hjemmekontor. Men det er jo bare å starte sykkelturen eller spaserturen som vanlig om morgenen, du bare sykler eller går tilbake til deg selv etterpå, foreslår Åsta Øvernes.