Unngå belastningsskader på hjemmekontoret

Bedriftsfysioterapeut Åsta Øvernes i Stamina Helse er imponert over hvor fleksible og tilpasningsdyktige både ansatte og ledere har vært i snart et år. Samtidig understreker hun at mange må ordne hjemmekontoret bedre enn de kriseløsningene som fungerte bra på kort sikt.

Med senhøsten kom den såkalte andre bølgen av koronasmitte, og mange som hadde vendt tilbake til kontoret og normale arbeidsforhold havnet igjen på hjemmekontor. På nyåret kom tredje runde med anbefalinger om hjemmekontor.

Spisebord og kjøkkenstol fungerer dårlig

Kjersti Skarpodde Paulsen i Lindbak tror mange innser at provisoriske hjemmekontorløsninger fungerer dårlig i lengden.

- Vi snakker om både lysforhold, støy og ikke minst hvordan du sitter. Det skal noe til å finne gode sittestillinger med de møblene de fleste av oss har hjemme. Det har litt å gjøre med at stort sett alle bord, fra kjøkkenbordet til gamle skrivepulter blir for høye i forhold til stolene vi sitter på. Resultatet er at du blir sittende med armene og skuldrene for høyt, sier Kjersti.

Ensidig dataarbeid på et spisestuebord i feil høyde går helt fint i noen uker, men kan bli for mye om man blir sittende daglig i mange måneder.

Ikke undervurder belastingen over tid

Også bedriftsfysioterapeut Åsta Øvernes er opptatt av belastningen på sikt.

- Vi kan ikke undervurdere belastningen ved å sitte på provisoriske løsninger over tid. Ensidig dataarbeid på et spisestuebord i feil høyde går helt fint i noen uker, men kan bli for mye om man blir sittende daglig i mange måneder. Vet vi at hjemmekontorsituasjonen vedvarer vil det være lurt å gjøre noen bevisste valg rundt hvordan vi skal få mest mulig god variasjon i løpet av arbeidsdagen, påpeker Øvernes.

Hvis underarmene hviler på bordet, kan skuldrene slappe av.
Bedriftsfysioterapeut Åsta Øvernes i Stamina Helse

Unngå statisk belastning

Kontorergonomi handler om å unngå unødvendig statisk belastning, der musklene jobber for å holde kroppen i ro, uten at de får skikkelig blodsirkulasjon.

- Ett eksempel er å sitte å spenne skuldermusklene fordi arbeidsbordet er i feil høyde. Noen timer av og til går helt fint, men sitter vi lange dager på hjemmekontor med litt feil høyde kan det være en faktor som øker risikoen for muskelsmerter. Hvis underarmene hviler på bordet, kan skuldrene slappe av. Dette kan gjøres ved å velge en annen stol eller annet bord, legge en pute på stolen, eventuelt må man skaffe en regulerbar stol, foreslår fysioteraputen.