• Om Lindbak
  • Interiør
  • Lyd og bilde
  • Kaffe og vann
  • Skrivere
  • IT-løsninger
  • Rekvisita
  • Om Lindbak
  • Jobb og karriere
  • Miljø- og samfunn
  • Sortiment

    Kontormøbler

    • Brukte produkter
    • Hjemmekontor
    • Kontorstoler
    • Arbeidsbord og skrivebord
    • Tilbehør arbeidsplassen
    • Bord
    • Sofaer
    • Oppbevaring
    • Garderobe
    • Akustikk og skjerming
    • Belysning
    • Ergonomisk tilbehør
    • Utemøbler

    Skolemøbler

    • Elevstoler
    • Elevbord
    • Lærerstoler
    • Oppbevaring
    • Garderobe til barn

    Helse og omsorg

    • Sittemøbler
    • Bord
    • Oppbevaring
    • Garderobe
    • Belysning

    Kaffe og vann

    • Automatiske kaffemaskiner
    • Kaffetraktere
    • Vanndispensere

    Lyd og bilde (Audiovisuelt)

    • Digitale skilt/skjermløsninger
    • Projektorer
    • Skjermer/monitorer

    Velkommen til Lindbak - Kontormøbler, Kaffe og vann, utskriftsløsninger, kontorrekvisita og IT-systemer

  • Tjenester

    SMIDIG KONTOR-tjenester

    • LINDBAK sirkulær rådgiving
    • LINDBAK smarte kontor
    • LINDBAK kontorflytting
    • LINDBAK fleksibel leie
    • LINDBAK nytt og brukt
    • LINDBAK vedlikehold
    • LINDBAK gjenbruk på nett
    • LINDBAK IT-rådgiving
    • LINDBAK IT-Total
    • LINDBAK digital arbeidsplass
    • LINDBAK skytjenester
    • LINDBAK dokumentflyt

    Relevante artikler

    • Hva legger vi i Lindbak i konseptet Smidig Kontor?
    • Hva betyr smidig kontor for oss?
    • Gjenbruk satt i system forlenger produktets livssyklus
    • Slik vil data- og sensorteknologi endre hvordan virksomheter jobber
    • Smidig kontorflytting fra Lindbak

    Webtjenester

    • LINDBAK webdesign
    • LINDBAK webutvikling
    • Systemutvikling
    • Sikkerhet på nett
    • SEO

    SMIDIG KONTOR

  • Artikler

    Smidig kontor

    • Hva legger vi i Lindbak i konseptet Smidig Kontor?
    • Hva betyr smidig kontor for oss?
    • Smidig kontorflytting fra Lindbak

    Fremtidens kontor

    • Er din bedrift klar for «det digitale skiftet»?
    • Kontorlokalene viktige selv om «alle» jobber hjemmefra
    • Fremtidens kontorløsninger
    • Fremtidens arbeidsplass
    • Fjernarbeid - den nye måten å jobbe på
    • Hvordan vil fremtidens kontor se ut?
    • Se flere artikler

    Giør det godt å jobbe

    • Bli mer effektiv på ditt hjemmekontor - Slik optimaliserer du din arbeidsplass hjemme
    • 5 interiørtips til hvordan du gjør hjemmekontoret til ditt favorittsted
    • Slik holder du kroppen og hodet i gang på hjemmekontor
    • Slik får du en ryddig arbeidsplass
    • Unngå belastningsskader på hjemmekontoret
    • Les artikler om hvordan Microsoft 365 bidrar til effektiv jobbing og samhandling i skyen

    Kaffe på arbeidsplassen

    • Kaffepauser og power naps øker effektiviten
    • Slik gjør du kaffekroken til bedriftens møteplass
    • God kaffe gir bedre internkommunikasjon og teambygging
    • Kaffe gjør det enklere å snakke sammen
    • Kaffepausen er bra for både effektivitet og miljø
    • Drikk kaffe fra Lindbak med god samvittighet
    • Kaffe på jobben styrker trivselen og øker effektiviteten
    • Slik velger du riktig kaffemaskin til kontoret

    Sikkerhet og IT

    • Slik sikrer du virksomheten din mot dataangrep
    • Sikker innlogging forebygger angrep
    • Husk å låse døra til din digitale verdier
    • Les flere artikler om IT-sikkerhet fra IT-bloggen

    Miljø og bærekraft

    • GRØNT VALG - Produkter som oppfyller miljøkrav med sertifisering type 1
    • Hva er miljømerker type 1?
    • Standardiserte miljødeklarasjoner med EPD
    • Miljødokumentasjon som verktøy for å gjøre grønnere innkjøp
    • BREEAM-sertifiserte bygg gir gevinster som lavere energiforbruk og bedre trivsel
    • Miljøledelsessystemer -Slik navigerer du
    • Norsk design - Lokalt er smart
    • Flere velger miljøvennlig kaffe på kontoret
    • Drikk kaffe fra Lindbak med god samvittighet
    • Arvid Nordquists Señoras-kaffe er laget av bønner fra kaffeplantasjer som kun drives av kvinner

    Kontorlokalene viktige selv om «alle» jobber hjemmefra

  • Referanser
  • Support
Søk
Kontakt
Nettbutikk
Din side
Kontakt oss
Nettbutikk
Created with Sketch.
Din side

ETISKE RETNINGSLINJER I LINDBAK

ETISKE RETNINGSLINJER I LINDBAK

POLICY FOR BÆREKRAFTIG FORRETNINGSPRAKSIS - LINDBAK AS OG DATTERSELSKAP

Vedtatt av Lindbak AS styre 2016. Oppdatert versjon og innhold sist endret 08.04.2022

INNLEDNING

Lindbak AS med datterselskap jobber for å ha en bærekraftig forretningspraksis som respekterer mennesker, samfunn og miljø. Dette policy-dokumentet, inkludert prinsipper for bærekraftig forretningspraksis, danner grunnlaget for vårt bærekraftsarbeid.

Les mer om Lindbaks bærekraftsarbeid

Lindbak anser bærekraftig forretningspraksis som en forutsetning for bærekraftig utvikling, som innebærer at dagens generasjoner får dekket sine behov uten å ødelegge framtidige generasjoners mulighet til å få dekket sine. Lindbaks verdier er at vi skal være kundefokusert, engasjert og nyskapende. Dette innebærer at vi må bidra med å være i tiden i forhold til vårt engasjement, se fremover og bidra til å gjøre kundene våre gode. FNs bærekraftsmål er verdens felles handlingsplan for bærekraftig utvikling. Lindbak jobber aktivt med bærekraftsmålene. Vi rapporterer dette arbeidet årlig i vår bærekraftsrapport og gjennom vår rapportering til Etisk Handel Norge. Ved å foreta en kvalitativ og kvantitativ undersøkelse blant kunder, premissgivere for bærekraftarbeid og blant egne ansatte, har vi kommet frem til hvilke bærekraftmål som er mest vesentlige for vår virksomhet. Vesentlighetsanalysen fornyes ved behov i takt med rapporteringen i vår bærekraftsrapport.

Les vår bærekraftsrapport for 2021

Som medlem av Etisk handel Norge forplikter Lindbak seg til å jobbe aktivt med aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis. Aktsomhetsvurderinger er en risikobasert tilnærming til å respektere og ivareta mennesker, samfunn og miljø i vår egen virksomhet og i hele leverandørkjeden. Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere følger samme tilnærming.

Les vår rapport fra Etisk handel

For henvendelser knyttet til åpenhetsloven eller aktsomhetsvurderinger, ta kontakt med din kontaktperson eller send en mail til apenhetsloven@lindbak.no.

Se mer informasjon her



KRAV TIL EGEN VIRKSOMHET

Lindbak AS erkjenner at vår forretningspraksis potensielt kan ha negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Samtidig ser vi vårt potensiale til å bidra til positiv utvikling i leverandørkjeden. Med bakgrunn i dette har vi utarbeidet følgende prinsipper og krav til vår egen virksomhet:

Aktsomhetsvurderinger

Lindbak AS skal gjennomføre aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis. Det vil si: gjøre egne risikokartlegginger av negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, og stanse, forebygge og redusere slik påvirkning. Tiltakene overvåkes og vurderes effekten av, og kommuniseres til de berørte. Der våre aktiviteter forårsaker eller medvirker til negativ påvirkning på mennesker, samfunn eller miljø skal vi stanse denne aktiviteten, og vi vil søke å gjenopprette skaden. Der leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden er leverandøren også ansvarlig for gjenoppretting.

Ansvarlig innkjøpspraksis

Lindbak anser ansvarlig innkjøpspraksis som et av våre viktigste virkemidler i arbeidet for bærekraftig forretningspraksis. Lindbak skal tilpasse vår egen innkjøpspraksis slik at vi styrker, og ikke undergraver, leverandørers mulighet til å levere på kravene vi stiller for å sikre gode forhold for mennesker, samfunn og miljø. Vi skal tilstrebe langvarige leverandørforhold med leverandører som viser særlig vilje- og evne til å jobbe med positiv utvikling i leverandørkjeden.

Fri fagorganisering og arbeiderepresentasjon

Lindbak støtter opp om retten til fri fagorganisering og andre former for demokratisk valgt arbeiderrepresentasjon. Vi skal involvere arbeiderrepresentanter og andre relevante interessenter i vårt arbeid med bærekraftig forretningspraksis.

Leverandørutvikling og partnerskap

I dialog med leverandører vil vi ved behov vurdere å bidra med relevant kompetanseheving eller ressurser som setter våre leverandører i stand til å etterleve Lindbak sine krav til forhold i leverandørkjeden. På denne måten legger vi grunnlaget for godt samarbeid med leverandører som viser særlig vilje og evne til å jobbe med positiv utvikling for mennesker, samfunn og miljø i leverandørkjeden.

Antikorrupsjon

Lindbak, inkludert alle ansatte, skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller fordeler for kunder, agenter eller leverandører. Disse retningslinjene inngår i bedriftens personalhåndbok.

Land under handelsboikott

Lindbak, inkludert våre leverandører og samarbeidspartnere, unngår handelspartnere som har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter.

KRAV TIL FORHOLD I LEVERANDØRKJEDEN

Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere arbeider målrettet og systematisk for etterlevelse av våre retningslinjer for leverandører, derunder prinsipper for bærekraftig forretningspraksis, som dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon, dyrevelferd og miljø. Våre leverandører skal:

• Følge retningslinjer for leverandører, herunder prinsipper for bærekraftig forretningspraksis.

• Arbeide aktivt med aktsomhetsvurderinger, det vil si: gjøre egne risikokartlegginger for negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, og stanse, forebygge og redusere slik påvirkning. Tiltakene må overvåkes og vurderes effekten av, og kommuniseres til de berørte. Der leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden er leverandøren også ansvarlig for gjenoppretting.

• Vise vilje og evne til kontinuerlig forbedring for mennesker, samfunn og miljø gjennom samarbeid.

• På oppfordring fra Lindbak kunne dokumentere hvordan de selv, og eventuelt underleverandører, arbeider for å etterleve retningslinjene.

Dersom leverandøren, etter gjentatte henvendelser, ikke viser vilje eller evne til å etterleve retningslinjer for leverandører, kan heving av kontrakt forekomme.


Les mer om etiske retningslinjer for våre leverandører

Guidelines for suppliers to Lindbak AS with subsidiaries


PRINSIPPER FOR BÆREKRAFTIG FORRETNINGSPRAKSIS (CODE OF CONDUCT)

Disse prinsippene for bærekraftig forretningspraksis er basert på FN- og ILO-konvensjoner og angir minimums- og ikke maksimumsstandarder. Lovgivningen på produksjonsstedet skal respekteres. Der hvor nasjonale lover og reguleringer dekker samme tema som disse retningslinjene, skal den høyeste standarden gjelde.

1. Tvangsarbeid/slavearbeid (ILO konvensjon nr. 29 og 105)

1.1. Det skal ikke forekomme noen form for tvangsarbeid, slavearbeid eller ufrivillig arbeid.

1.2. Arbeidere skal ikke måtte levere depositum eller identitetspapirer til arbeidsgiver og skal fritt kunne avslutte arbeidsforholdet med rimelig oppsigelsestid.

2. Fagorganisering og kollektive forhandlinger (ILO konvensjon nr. 87, 98, 135 og 154)

2.1. Arbeidere skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget ønske, og til å forhandle kollektivt. Arbeidsgiver skal ikke blande seg inn i, hindre eller motarbeide fagorganisering eller kollektive forhandlinger.

2.2. Fagforeningsrepresentanter skal ikke diskrimineres eller hindres i å utføre sitt fagforeningsarbeid.

2.3. Dersom retten til fri organisering og/eller kollektive forhandlinger er begrenset ved lov, skal arbeidsgiveren legge til rette for, og ikke hindre alternative mekanismer for fri og uavhengig organisering og forhandling.

3. Barnearbeid (FNs konvensjon om barnets rettigheter, ILO konvensjon nr. 138, 182 og 79, ILO anbefaling nr. 146)

3.1. Minstealder for arbeidere skal ikke være mindre enn 15 år og i tråd med nasjonal minstealder for ansettelse, eller; minstealder for obligatorisk skolegang, med høyeste alder som gjeldende. Dersom lokal minstealder er satt til 14 år i tråd med unntaket i ILO konvensjon 138, kan dette aksepteres.

3.2. Nyrekruttering av barnearbeidere i strid med ovennevnte minstealder skal ikke finne sted.

3.3. Barn under 18 år skal ikke utføre arbeid som er til skade for deres helse, sikkerhet eller moral, inkludert nattarbeid.

3.4. Det skal etableres handlingsplaner for snarlig utfasing av barnearbeid som er i strid med ILO-konvensjonene 138 og 182. Handlingsplanene skal dokumenteres og kommuniseres til relevant personale og andre interessenter. Det skal legges til rette for støtteordninger hvor barn gis mulighet til utdanning inntil barnet ikke lenger er i skolepliktig alder.

4. Diskriminering (ILO konvensjon nr. 100 og 111 og FNs Kvinnediskrimineringskonvensjon)

4.1. Det skal ikke forekomme diskriminering når det gjelder ansettelse, avlønning, opplæring, forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på etnisk tilhørighet, kaste, religion, alder, uførhet, kjønn, sivil status, seksuell legning, fagforeningsarbeid eller politisk tilhørighet.

4.2. Det skal etableres vern mot seksuelt påtrengende, truende, fornærmende eller utnyttende adferd, og mot diskriminering eller oppsigelse på usaklig grunnlag, f. eks ekteskap, graviditet, foreldrestand eller status som HIV-smittet.

5. Brutal behandling (Menneskerettighetserklæringen/UDHR)

5.1. Fysisk mishandling eller avstraffelse, eller trussel om fysisk mishandling er forbudt. Det samme gjelder seksuelt eller annet misbruk og andre former for ydmykelser.

6. Helse, miljø og sikkerhet (ILO konvensjon nr. 155 og anbefaling nr. 164)

6.1. Det skal arbeides for å sikre arbeidere et sikkert og sunt arbeidsmiljø. Farlige kjemikalier og andre stoffer skal håndteres forsvarlig. Nødvendige tiltak skal iverksettes for å forhindre og minimere ulykker og helseskader som resultat av, eller relatert til, forhold på arbeidsplassen.

6.2. Arbeidere skal ha jevnlig og dokumentert opplæring i helse og sikkerhet. Helse- og sikkerhetsopplæring skal gjentas for nyansatte og omplasserte arbeidere.

6.3. Arbeidere skal ha tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann. Hvis relevant, skal arbeidsgiver også besørge tilgang til fasiliteter for trygg oppbevaring av mat.

6.4. Hvis arbeidsgiver tilbyr losji, skal dette være rent, sikkert, tilstrekkelig ventilert og med tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann.

7. Lønn (ILO konvensjon nr. 131)

7.1. Lønn til arbeidere for en normal arbeidsuke skal minst være i tråd med nasjonale minstelønnsbestemmelser eller bransjestandard, den høyeste gjelder. Lønn skal alltid være tilstrekkelig til å dekke grunnleggende behov, inkludert noe sparing.

7.2. Lønnsforhold og utbetaling av lønn skal være skriftlig avtalefestet før arbeidet påbegynnes. Avtalen skal være forståelig for arbeideren.

7.3. Fratrekk i lønn som disiplinærreaksjon tillates ikke.

8. Arbeidstid (ILO konvensjon nr. 1 og 14)

8.1. Arbeidstiden skal være i tråd med nasjonale lover eller bransjestandard, og ikke overstige arbeidstid i samsvar med gjeldende internasjonale konvensjoner. Normal arbeidstid per uke skal vanligvis ikke overstige 48 timer.

8.2. Arbeidere skal ha minst én fridag per 7 dager.

8.3. Overtid skal være begrenset og frivillig. Anbefalt maksimum overtid er 12 timer per uke, dvs. samlet arbeidstid på 60 timer per uke. Unntak fra dette kan aksepteres dersom det er regulert av en kollektiv avtale eller nasjonal lov.

8.4. Arbeidere skal alltid ha overtidstillegg ved arbeidstidstid over normal arbeidstid (se punkt 8.1 over), minimum i tråd med gjeldende lover.

9. Regulære ansettelser

9.1. Forpliktelser overfor arbeidere, i tråd med internasjonale konvensjoner, nasjonale lover og regler om regulære ansettelser skal ikke omgås gjennom bruk av korttidsengasjementer (som bruk av kontraktsarbeidere, løsarbeidere og dagarbeidere), underkontraktører eller andre arbeidsrelasjoner.

9.2. Alle arbeidere har krav på arbeidskontrakt på et språk de forstår.

9.3. Lærlingeprogram skal være klart definert med hensyn til varighet og innhold.

10. Marginaliserte befolkningsgrupper

10.1. Produksjon og bruk av naturressurser skal ikke bidra til å ødelegge ressurs- og inntektsgrunnlag for urfolk eller andre marginaliserte befolkningsgrupper, for eksempel ved å beslaglegge store landarealer, uforsvarlig bruk av vann eller andre naturressurser som befolkningsgruppene er avhengig av.

11. Miljø

11.1. Negativ miljøpåvirkning skal reduseres i hele verdikjeden. I tråd med føre var-prinsippet skal det gjennomføres tiltak for kontinuerlig å minimere utslipp av klimagasser og lokal forurensing, bruk av skadelige kjemikalier, sprøytemidler og for å sikre bærekraftig ressursuttak og forvaltning av vann, hav, skog og land, og bevaring av biologisk mangfold.

11.2. Nasjonal og internasjonal miljølovgivning og -reguleringer skal overholdes og relevante utslippstillatelser skal innhentes.

12. Korrupsjon

12.1. Alle former for bestikkelser er uakseptabelt, så som bruken av alternative kanaler for å sikre illegitime private eller arbeidsrelaterte fordeler til kunder, agenter, kontraktører, leverandører eller deres tilsatte samt offentlige tjenestemenn/-kvinner.

13. Dyrevelferd

13.1. Dyrevelferd skal respekteres. Tiltak bør iverksettes for å minimere negativ påvirkning på produksjonsdyrs og arbeidsdyrs velferd.

13.2. Nasjonal og internasjonal dyrevelferdslovgivning og -reguleringer skal overholdes.

NEDLASTNINGER

Her kan du laste ned våre guidelines:

Last ned våre guidelines her

Guidelines for leverandører(suppliers):

Last ned våre guidelines for leverandører

English version:
Download guidelines for suppliers to Lindbak AS with subsidiaries

ETIKK-Retningslinjer

  • Etiske retningslinjer for leverandører til Lindbak AS med datterselskaper
  • Guidelines for suppliers to Lindbak AS with subsidiaries
  • BÆREKRAFT - miljø og samfunnsansvar

WE MAKE IT WORK.
AT WORK.

73 96 08 00

Facebook
Instagram
LinkedIn
Nyhetsbrev

Våre avdelinger

  • Administrasjon
  • Ålesund
  • Alta
  • Bergen
  • Bodø
  • Drammen
  • Finnsnes
  • Førde
  • Gjøvik
  • Gjøvik, IT
  • Hamar
  • Honningsvåg
  • Karasjok
  • Kirkenes
  • Kristiansand
  • Kristiansund
  • Lakselv
  • Levanger
  • Mo i Rana
  • Molde
  • Namsos
  • Oslo
  • Ørsta
  • Sogn og Fjordane
  • Stavanger
  • Tromsø
  • Trondheim
  • Tynset
  • Vadsø

Om Lindbak
Miljø- og samfunnsansvar
Etiske retningslinjer
Jobb i Lindbak

Kontormøbler/Interiør
Lyd og bilde (Audiovisuelle løsninger)
Kaffe og vann
Skrivere og utskriftstjenester
IT-løsninger
Rekvisita

Personvern
Standardbetingelser salg og service
Spørsmål og svar om netthandel