God kaffe er et godt utgangspunkt for hyggelige pauser. Hvis du i tillegg følger disse tipsene, har du et godt sted å møtes for kolleger som trenger en benstrekk – og en kaffe. Her er fire tips til hvordan du skaper en god sosial sone på jobben.
Det er både nødvendig og hyggelig med pauser, men mye tyder på at det er også er bra for både kreativitet og effektivitet å kunne samles til uformell småprat. Da trenger vi et sted å samles. I tillegg tyder mye på at den nye hverdagen etter koronaen setter andre krav til hvordan bedriften disponerer arealene sine.
Sosiale soner blir viktigere
Etter at vi i mars 2020 i ekspressfart gikk inn i en æra med hjemmekontor og fjernarbeid, vil mange bedrifter nemlig oppleve at det er mindre behov for rene kontorplasser.
Det å dra «på kontoret» vil i mindre grad handle om å sette seg ned ved PC’en en hel arbeidsdag, og i større grad om å møte kolleger, samhandle og bli kjent. Det betyr at sosiale soner blir viktigere.
Med disse fire tipsene kan du gjøre om kaffekroken til en god møteplass for både ordinære pauser og «hjemmekontorister på besøk»:
1. Plassering
Plasser kaffemaskinen der folk samles, eller sørg for at folk samles der kaffemaskina er. Det er ikke for at alle skal drikke kaffe, men fordi du får et bedre sosialt og samlet miljø av at alle samles i samme område.
2. Møblering
Lag en bar eller «lounge» i området ved kaffemaskina. Med en sofa og lenestoler eller barstoler har du et sted folk kan sette seg ned. Har du plass til det, sett gjerne opp flere små «kafebord» i pauseområdet. Når to eller tre kolleger trenger et kort møte for å avklare noe, kan de like gjerne sette seg der med en kaffe som å okkupere et møterom.
Sørg for at du har et bord med sukker, søtningsmidler, skjeer og ulike typer te nær kaffemaskina.
3. Skjerming
Hvis det er mulig, sørg for at «kaffekroken» er skjermet fra de nærmeste arbeidsplassene eller kontorene, slik at man ikke forstyrrer de som må jobbe mens praten går.
4. Tenk på kundene
Har du lokaler der kunder kommer på besøk, sørg for å ha den sosiale sonen med kaffemaskinen i et område der kundene har tilgang. En skal føle seg velkommen og satt pris på. Den enkleste og beste måten å gjøre det på, er å tilby en kopp god kaffe.