
Livet vårt har blitt heldigitalt. Hva man surfer på, kjøper, liker og ikke liker, deler og mener, blir av mange aktører nøye analysert og lagret. Persondata har fått stor verdi. Enten det er i jobb eller som privatperson, er det individet selv som har eierskap til sine data, og de som lagrer kan når som helst måtte svare for hva man vet, hvordan data benyttes, hvorfor – og ikke minst måtte slette de på oppfordring. Og nei, dette gjelder ikke bare bedrifter som jobber med IT eller driver netthandel, dette gjelder alle bransjer.
Personvernsforordningen (GDPR) fra 2018 er en EU-forordning som Norge må følge. Målet er å styrke rettighetene til forbrukerne, og å gjøre det forutsigbart å drive næringsvirksomhet.
Virksomheter forplikter seg å ha følge forordningen
Man må sette seg inn i lovgivning og avklare hvilke regler som gjelder, og ledelsen må sørge for rutiner som overholder disse. Alle ansatte må følge rutinene .
Alle virksomheter skal ha en forståelig personvernerklæring
Informasjon om hvordan din virksomhet behandler personopplysninger skal være lett tilgjengelig og skrevet på en forståelig måte.
Alle virksomheter skal vurdere risiko og personvernkonsekvenser
Dersom et tiltak eller en aktivitet utgjør en risiko for personvernet, må virksomheten utrede hvilke personvernkonsekvenser det kan ha.
Alle virksomheter skal bygge personvern inn i nye løsninger
Det stilles krav til at nye systemer (IT og andre støttesystemer) utarbeides på en mest mulig personvernvennlig måte – innebygd personvern. Den mest personvernvennlige innstillingen skal være standard i alle systemer.
Virksomheter må opprette personvernombud
Det skal opprettes et personvernombud, en person som er virksomhetens «ekspert» og bindeledd mellom ledelsen og de registrerte. Ombudet kan være en ansatt eller en profesjonell tredjepart.
Alle virksomheter får krav til avvikshåndtering
Det må implementeres regler for håndtering av sikkerhetsbrudd. Forordningen stiller krav til når det skal varsles, hva varselet skal inneholde og hvem som skal varsles.
Alle må kunne oppfylle enkeltindividets nye rettigheter
Den enkelte har rett til å kreve at hans/hennes personopplysninger blir slettet – «retten til å bli glemt». Man kan også kreve å få med egne personopplysninger fra en leverandør til en annen – «data portabilitet». De kan også motsette seg alle typer direkte markedsføring. Alle henvendelser fra de som begjærer innsyn må besvares innen én måned.