Å ha orden i systemer, å ha en posisjon i den digitale delen av forretningsverden og å forstå hvordan teknologi påvirker bedriftens fremtid er ikke lenger kjekt å ha, men selve grunnlaget for forretningsdrift og en vesentlig konkurransefaktor. Her er fire tips til bedriftsledelsen når du vurderer investeringer på teknologi.
- Du som leder er kaptein på skuta, det er ditt ansvar enten det handler om sikkerhet eller å ta i bruk nye støttesystemer. Det betyr ikke at du må kunne alt, men du må kunne vite hvor du skal søke kunnskap for å ta riktige beslutninger, påpeker Andreas Lotterud, rådgiver i Lindbak IT.
Lotterud har fire tips for hva bedriftsledelsen bør tenke over ved adopsjon av teknologi.
1. Ny teknologi frigjør arbeidskraft
- «Ny teknologi» kan være så mye. Noe av det handler om å automatisere prosesser som godt betalte medarbeidere ellers vil bruke unødvendig mye tid på. Hos oss i Lindbak IT har vi for eksempel investert i automatisk fakturering. Med det frigjør vi betydelige menneskelige og kostnadsmessige ressurser, forklarer Lotterud.
Fakturering kan være en tjeneste du sparer mye arbeid på å automatisere. Sørg for å søke råd om hvilke systemer som kan funke bra for din bedrift.
2. Teknologi er forsikring
- Så har vi mye av IT-løsninger som handler om sikkerhet. Det å sikre bedriften mot angrep, og det å sikre verdifull informasjon hvis man likevel skulle bli angrepet, er helt essensielt. For mange bedrifter er det ikke utstyret eller det man produserer som utgjør verdien på bedriften, men informasjonen de sitter på. Hvis informasjonen og dataene forsvinner, ser vi at mange bedrifter sliter stort i ettertid, påpeker Westbye.
3. Søk råd før du kjøper
Blant mange avgjørelser må bedriftsledelsen ta stilling til hva slags utstyr bedriften skal bruke på IT-siden. Da er det lett å ønske seg noe man kanskje ikke har bruk for.
- Vi opplever noen ganger at bedrifter vil ha en løsning fordi de vet det har funket bra for andre. Da kan du risikere å kjøpe noe som du ikke har bruk for, eller som bedriften din ikke har kompetanse til å benytte seg av. Vårt råd er å heller bruke noen kroner på rådgivning først, slik at det du anskaffer deg faktisk dekker behovet og passer til forutsetningene, sier Andreas Lotterud som også peker på at det slett ikke er alltid bedriften trenger å kjøpe nytt i det hele tatt.
- Ofte har bedrifter allerede tilgjengelig løsninger som de betaler for, men som de ikke vet at de har tilgang til. En god rådgiver kan avdekke disse mulighetene som jo er veldig lavthengende frukt for en bedrift, påpeker Lotterud.
4. Gjør det du er best på, og la andre gjør de er best på
I små og mellomstore bedrifter er det ikke sikkert at IT-ansvarlig kun har IT å tenke på. Ofte er det bedriftslederen selv som har den rollen.
Les mer om Digital arbeidsplass
Bruk rådgivere før du investerer i ny teknologi. Kanskje har du allerede løsningen du trenger uten å være klar over det. Ett eksempel er Microsoft 365 (tidligere Office 365) i Business-utgave som inneholder et stort utvalg verktøy som ikke alle kjenner til.
- Både for den enkelte bedrift og rent samfunnsøkonomisk blir det mye bortkastede ressurser hvis alle skal sitte på hver sin tue og finne ut av ting de ikke har som fagfelt. I Lindbak IT gjør vi det vi kan best, og så søker vi hjelp utenfra til andre støttefunksjoner. Det er vårt beste råd til andre bedrifter også, avslutter han.
Ønsker du en en uforpliktende prat om IT-investeringer i din bedrift?