Hjemmekontor skaper en del utfordringer, blant annet med tanke på tekniske og praktiske løsninger, og sikkerhet. Her deler vi i Lindbak IT noen av de grepene vi selv har tatt.
Koronakrisen krever mye av oss alle, og de av oss som faktisk har jobb, skal være takknemlige for det. Når det er sagt, er det ingen tvil om at «hjemmekontoret» for de fleste har noen mangler; ingen ordentlig arbeidsplass, lite eller ingen kontakt med kolleger, vanskelig tilgang på bedriftens nettverk og dårlig sikkerhet. Hvordan løser du det?
Tilgang og sikkerhet på hjemmekontoret
Hvordan får du tak i bedriftens filer fra kjøkkenbordet, og hvordan sikrer du deg når du er på et hjemmenettverk?
De fleste små og mellomstore bedrifter har gode IT-løsninger innenfor bedriftens fire vegger. Men hva skjer når dere må sitte hver for dere på hvert deres hjemmekontor?
- Grovt sett er det to hovedutfordringer. Det ene går på tilgang til filer og mail, det andre er sikkerheten, sier Mats Thorvaldsen, daglig leder i Lindbak IT.
Sikkerhet i form av brannmur
Når bedriften åpner opp for å flytte informasjon ut fra bedriftens nettverk, må du sørge for at du har en brannmur på hjemmenettverket ditt. Vi kan nemlig regne det som sikkert at hackere og utpressere benytter sjansen når store deler næringslivet har tatt med seg jobben hjem.
En brannmur som sørger for at informasjon på ditt hjemmenettverk ikke lekker ut, og at ingen uvedkommende får lett tilgang til dine systemer. Brannmuren kan være programvare som for eksempel søppelpostfilter eller antivirusprogram, eller den kan være en fysisk maskinvare som ruteren på ditt trådløse nett. Nå er det viktig at din bedrift har kontroll på både programvare og maskinvare som kan beskytte hjemmenettverkene til bedriftens ansatte.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker at vi ser på sikkerhetsnivået på hjemmekontorene deres.
Hvordan gjøre det beste ut av hjemmekontor?
Tilsynelatende langt mindre kritisk for bedriften enn hackere og industrispionasje, men å sitte alene ved kjøkkenbordet på en pinnestol er ingen god løsning i det lange løp. Med et par enkle grep kan bedriften din fungere langt på vei som normalt. Ett av de grepene heter Microsoft Teams.
I Lindbak IT er vi klare på at medarbeidernes hoder er bedriftens største ressurs, og slik er det nok med flere av dere som driver i bransjer som kan fungere med hjemmekontor. Men vi må huske på at de hodene ofte tenker best sammen med andre hoder.
Ønsker du å vite mer fordelene med SharePoint som samhandlingsplattform?
Videomøter med Teams
Lindbak IT bruker videomøter på Microsoft Teams, selv om vi innimellom hadde spart tid ved å bare ta en telefon. Det er fordi det er viktig at vi ser hverandre.
- De videomøtene kunne nok vært mer effektive enn det vi legger opp til. Vi tar oss helt bevisst tid til tullprat og andre usakligheter fordi det er en del av det sosiale fellesskapet som vi prøver å ta vare på uten å sitte i samme rom, sier Mats Thorvaldsen.
Nye løsninger
De uformelle samtalene er en viktig del av både sosialt og faglig fellesskap, og spesielt i situasjonen vi er i nå, er det viktig å ta seg tid til å diskutere seg fram til løsninger utenfor boksen.
- Vi er en servicebedrift for andre servicebedrifter, og kundene våre skal være sikre på at vi leverer de tjenestene de har bruk for. Akkurat nå kan de hende de trenger noe utenom det vanlige, og da trenger vi tekniske løsninger og rutiner for å jobbe sammen, ikke hver for oss, sier Mats Thorvaldsen.
Spør oss om IT-rådgivningKontakt oss
Vi kan mye om IT, men det er kundebedriftene som kan mest om hvordan deres situasjon og behov er akkurat nå. Derfor er vi avhengige av at dere kontakter oss når dere trenger hjelp, det være seg med sikkerhet, fildeling, lisenser eller andre ting. Ta gjerne en prat med oss uansett om dere ikke har konkrete spørsmål også. Under samtalen kan vi kartlegge om bedriften er rustet til det vi opplever nå.