For ti år siden var ikke nordmenn like opptatt av miljøkriterier ved innkjøp av kontorutstyr. I dag har både forbrukere og bedrifter en helt annen kunnskap og innsikt i hva som foregår i de ulike leddene næringskjeden.
Den nye innsikten har skapt press til å endre hele produksjonsforløpet på kaffe.
Kaffeprodusenter har fått mye kritikk for måten de har behandlet miljøet og kaffearbeiderne i Afrika og Sør-Amerika på.
Derfor har det svenske kaffebrenneriet Arvid Nordquist gått i front for å tenke miljø og fairtrade i produksjon av kaffe til arbeidsplassen.
De nye kriteriene for klimavennlig kaffeproduksjon gir både kortsiktige og langsiktige gevinster. Man kan blant annet nevne:
- Bedre arbeidsforhold for arbeiderne
- Bedre økonomiske betingelser
- Omsorg for miljøet
- Omsorg for neste generasjon
- Motarbeiding av barnearbeid
- Fremming av demokrati
.. og naturligvis bedre kaffe.
Fra å ha pris som eneste kriterium for kaffemaskiner og kaffe til kontoret, betaler vi gjerne en krone eller to ekstra for å sikre miljøet.
Hos eksempelvis Arvid Nordquist går den ekstra kostnaden utelukkende til miljøsertifisering. For å få en slik sertifisering må produsentene dokumentere at produksjonen er miljømessig bærekraftig, og at arbeiderne blir behandlet bra – på alle måter.