Selv om hackerne har utallige potensielle veier inn i virksomheten din, er det noen metoder som er mer vanlige enn andre.
En av de vanligste typene dataangrepene er såkalt ransomware, hvor hackerne kjører automatiserte prosesser mot en rekke virksomheter. Når programvaren finner en stor nok svakhet til at de kommer seg inn, tar de menneskelige ressursene over, og henter ut eller krypterer dataene de har skaffet seg tilgang til. Krypterte data blir ubrukelige for virksomheten som er rammet, og så blir virksomheten i neste omgang tvunget til å betale “løsepenger” for å få dataene tilbake.
Det var denne typen angrep som rammet Østre Toten kommune, men det var prinsipielt uaktuelt for kommunen å betale løsepenger til hackerne.
Les mer om dataangrepet mot Østre Toten kommune på NRK.no
2. Falske e-poster
En klassiker som mange er obs på, er falske e-poster med infiserte lenker. Det har imidlertid blitt stadig vanskeligere å oppdage disse, ettersom hackerne har blitt dyktigere til å etterligne reelle e-poster. Både det visuelle og lenka ser svært troverdige ut, noe som har fått selv de største skeptikerne til å klikke på lenka.
3. Falske fakturaer
Et annet problem som blir stadig vanligere, er at hackerne endrer kontonummer i fakturaer, slik at pengene i en reell faktura utbetales til feil konto - nemlig hackernes. Det finnes også mange eksempler på at hackere endrer innholdet i reelle e-poster som sendes fra en virksomhet. Dermed vil mottakeren i svært god tro stole på at innholdet er riktig, mens e-posten faktisk inneholder enten feil informasjon, eller også der, feil kontonummer.
4. Åpne nettverk
Åpne nettverk er et annet område hvor folk bør utvise større skepsis. Særlig gjelder dette nettverk som ikke tilhører en definert virksomhet, som på en flyplass. Er nettverket infisert, og en person er pålogget diverse jobbkontoer på telefon eller PC, får hackerne en betydelig enklere vei inn til kontoene, og de dyrebare dataene som gjerne ligger der. Et godt råd her er å alltid bruke 4G/5G, som er betydelig sikrere.