Økt bruk av hjemmekontor krever ny innsikt om adferd og samhandling på jobb. Løsningen finnes i datadrevne infoskjermer og sensorteknologi som skaper smartere, tryggere og bedre arbeidsplasser.
Kan jeg komme på kontoret? Hvilke soner, arbeidsplasser og møterom er ledige, og hvilke føringer er gitt fra arbeidsgiver? Dette er blant spørsmålene få hadde løsninger for svar på da pandemien kom. Og løsningene som har kommet på bordet vil være høyst relevante også i årene som kommer.
Innsikt om adferd er avgjørende for å skape trivsel og effektivitet på jobb gjennom riktig innredning og bruk av lokalene.
Jan Petter Lindbak i Lindbak AS mener at trivsel og effektivitet går hånd i hånd i kontorlandskapet, og at innsikt og læring er avgjørende for å skape bedre arbeidsplasser.
Spørsmål det er relevant å stille nå:
- Vet du hvor mye hver kontorplass blir benyttet?
- Vet du hvilke soner som er mest populære?
- Vet du hvor ofte møterommene blir benyttet?
- Vet du hvor dine kollegaer befinner seg?
- Vet ledelsen dermed hvor stort kontorareal de egentlig trenger?
De beste svarene på dette får du ved å bruke et nettverk av tekniske løsninger som samler og deler data på skjerm for læring og endring.
De som bygger helt nye kontorbygg i dag, har som regel disse tankene med på tegnebrettet når resepsjon, fellessoner, heiser, kontorarealer og kantine skal designes. Men det kan også lønne seg å få innsikt ved mindre ombygginger av kontorlokaler såvel som i store etablerte arbeidsmiljøer.
LINDBAK smarte kontor - Skreddersydde økosystem av data
Lindbak har som målsetting å skape smartere, tryggere og bedre arbeidsplasser. For å følge opp dette arbeidet, har vi inngått samarbeid med blant annet Areo om levering av skreddersydde løsninger for innsikt og kontroll via sensorteknologi og kommunikasjon via infoskjermer.
– Sammen med de beste leverandørene i markedet har vi utviklet en teknologi som skal hjelpe oss å forstå menneskers adferd – hva som fungerer og hva som ikke fungerer, sier Lindbak.
Vår visjon er å være en ledende kompetanseleverandør innen innredning, som går lengre enn å tilby gode produkter og trivelige miljøer. Vi ønsker å bidra til at arbeidsplasser blir attraktive for arbeidstakere, og at det gir arbeidsgivere et konkurransefortrinn i jakten på de beste talentene.
– Vi ønsker å sikre oss kunnskapen som gjør at vi er i stand til å dokumentere hvordan arbeidsplasskonseptet bør designes for å gi best verdi for våre kunder og deres ansatte, poengterer han.
– Eiendomsutviklere og arkitekter er også opptatt av innsikt og adferd i bygg, og vi i Lindbak ønsker også å ta et lederskap i denne utviklingen. Dette skal vi gjøre ved å tilby innsikt og kunnskap om adferd også til de som designer, konstruerer og bygger fremtidens arbeidsplasser, legger Lindbak til.
Les mer om LINDBAK smarte kontor herSmartere forvaltning av bygg
Med datasystemer i skyen åpnes det opp for smartere måter å overvåke, forvalte og utvikle eiendommer på.
Alt knyttes sammen gjennom integrasjoner i skyen, og vil endre måten vi gjør ting på i dag. Ta for eksempel brannvarsling og evakuering i bygg. I dag er vi prisgitt manuelle plakater og etasjeoversikter for å avdekke kilden til varslingen, og evakuering må gjøres manuelt fordi ingen har oversikt om hvor mange som faktisk befinner seg i bygget.
Renhold eller facility management utføres tradisjonelt med et oppgave- og regelstyrt system. Med innsikt i faktisk bruk av et areal kan vi imidlertid legge til rette for behovsstyrt facility management. Dette reduserer ressursbehov, kostnader og øker effektiviteten.
En annen fordel med å forstå trender i faktisk tilstedeværelse er optimalisering av kantinedrift. Ved å tilpasse matlagingen til det faktiske antallet personer på kontoret kan man redusere matsvinn og ressursbruk.
Smarte informasjonsskjermer
Mange har hørt begreper som «smart office» og «internet of things». Men for å få full nytte av den smarte teknologien, må også informasjonen være synlig på skjerm. Alt handler om innsikt og kunnskap for å bli bedre i stand til å levere gode kundeopplevelser og mer lønnsomme og bærekraftige bygg. Med ny teknologi, sensorer og informasjonsskjermer vil denne reisen forandre seg helt. Vi samarbeider nå med flere norske virksomheter for å utvikle en løsning for dette.
Smart booking
Vi i Lindbak vet at gjennomsnittlig tilstedeværelse på kontoret er under 40%, derfor er det å optimalisere kontorarealet og vurdere ulike konsept lurt. Men vi vet også at dette kan skape usikkerhet og uforutsigbarhet for en arbeidstaker som allerede opplever en travel hverdag. Ett verktøy vi har hatt god suksess med og som skaper forutsigbarhet er smart booking.
Smart booking gir arbeidstakere muligheten til å planlegge arbeidsdagen sin etter egne behov. Trenger man en spesifikk arbeidsplass, parkeringsplass, stillerom eller et sted med spesielle funksjoner? Arbeidsgiver kan samtidig sette regler for hvilke avdelinger som kan booke hvilke områder, hvor langt frem i tid man kan booke, og om plasser skal frigjøres ved manglende oppmøte.
Det er mulig å legge til rette for booking gjennom ulike løsninger, som via app, desktop, infoskjerm eller møteromsskjerm. Med sensorteknologi og informasjonsskjermer strategisk plassert i kontorlokalet, vil ansatte få en god oversikt over ledige kontorplasser og møterom.
I en tid hvor endring er konstant, er det viktig å bruke ressursene riktig. Det gjør oss dynamiske og øker sjanse for suksess. Med riktig innsikt og verktøy kan vi bidra til mindre endringsmotstand og skape større eierskap og forutsigbarhet for ansatte.
Det er viktig å velge en programvare med integrasjoner mot virksomhetens eksisterende datasystemer, og plattformer for å skape verdifull og relevant kommunikasjon på en sømløs måte. Sammen med våre samarbeidspartnere kan Lindbak tilby løsninger som integrerer ulike datakilder, som Office365. Alt er også GDPR compliant.
Ønsker du å høre mer om LINDBAK smarte kontor?
Ta kontakt