VÅRT BÆREKRAFTSARBEID

Les vår bærekraftsrapport her

Som familieselskap har vi et perspektiv som strekker seg over flere generasjoner. I et slikt evighetsperspektiv er vi som selskap avhengig av å ta gode valg for våre kunder, våre medarbeidere, vårt samfunn og vårt eget selskap. Vi er nødt til å tilrettelegge for ombruk og sirkularitet, vi er nødt til å redusere materialforbruk og vi må jobbe for å bedre arbeidsforholdene i leverandørkjedene.

Lindbak er ett av Norges fremste selskap innen produkter og tjenester til kontoret. Gjennom løsningene vi tilbyr, er vår visjon å skape effektivitet og trivsel på norske arbeidsplasser.

Samtidig ønsker vi at våre løsninger og tjenester er med på å skape en bærekraftig fremtid på norske arbeidsplasser. Denne visjonen forplikter Lindbak til å endre forretningsmodell, fra en ren lineær modell til en mer sirkulær modell. Vårt hovedmisjon er å bidra med langsiktig verdiskapning for kunder, medarbeidere, aksjonærer og de lokalsamfunn hvor vi opererer. Vi vurderer løpende de samfunnsmessige og sosiale konsekvensene av virksomheten.

Lindbak har som målsetning å være Norges ledende aktør på bærekraftig utvikling innen våre bransjer. Denne målsetningen forplikter, og derfor er også selskapets totale strategi bygget på dette fundamentet. For å lykkes med dette arbeidet er vi avhengig av at kunder, leverandører og Lindbak nødt til å samarbeide i enda større grad.Alle interessenter skal kunne ha tillit til konsernet, våre produkter og vår virksomhet.

Jan Petter Lindbak, CEO og leder for bærekraftsarbeidet i Lindbak

VÅR BÆREKRAFTSRAPPORT 2020

Bærekraftsrapporten for 2020 gjelder for perioden 1. januar 2020 til 31. desember 2020. Rapporten beskriver virkningen Lindbaks virksomhet har på den sosiale-, klima- og miljømessige- og økonomiske dimensjonen av bærekraftig utvikling, og presenterer utvalgte relevante initiativer.

Vårt mål er at vi bærekraftsrapportering skal være åpen og transparent, og vi rapporterer derfor i henhold til rapporteringsstandarden Global Reporting Initiativ (GRI), rapporteringsnivå «Core».

Rådgivings- og revisjonsselskapet BDO har bistått som uavhengig part for å utfordre oss og bistå i henhold til GRI-standarden i utarbeidelsen av rapporten. Ekstern verifikasjon av bærekraftsrapporteringen er utført av PwC.

Les vår bærekraftsrapport her

VI SKAL BIDRA TIL EN BÆREKRAFTIG FREMTID PÅ NORSKE ARBEIDSPLASSER

Vår forpliktelse til FNs bærekraftsmål

I Lindbak er vi opptatt av at vår verdiskapning skal være bærekraftig. Vi tror at framtidens vinnere vil være de aktørene som utvikler og produserer produkter og tjenester på en måte som forener globalt samfunns- og miljømessig ansvar med egen lønnsomhet. Her ønsker vi i Lindbak å være ledende.

Våre rådgivere og selgere skal sørge for at de produktene og tjenestene vi leverer faktisk fungerer og gjør nytten slik det var tenkt, uansett om det er en møbelleveranse, en printtjeneste, en kaffeløsning eller en annen tjeneste for å øke trivsel og effektiviteten på arbeidsplassen.
I Lindbak er vi derfor bevisste på at vi har et betydelig ansvar for å bidra til å levere bærekraftig verdi til samfunnet vi er en del av, og at dette nå er viktigere enn noen gang.

Bærekraft gir oss også konkurransekraft, og i Lindbak ønsker vi at FNs bærekraftsmål skal være styrende i alt vi gjør. Fra høsten 2020 har Lindbak styrket arbeidet med bærekraftsmålene gjennom å integrere bærekraftsarbeidet i vår strategi- og forretningsutvikling i tråd med FNs metodiske verktøy «SDG Compass3» for å sikre systematisk og faglig forankring av arbeidet og muligheten til å måle resultatene. Det er gjennom dette arbeidet med vesentlighetsanalysen at Lindbak har satt sine prioriterte bærekraftsmål.

  • LIKESTILLING MELLOM KJØNNENE

    Lindbak jobber aktivt med å øke kvinneandelen i selskapet og særskilt i ledende posisjoner. Lindbak har for stor undervekt av kvinner i organisasjonen, men med målrettet arbeid har vi nå økt kvinneandelen betydelig. Kvinneandelen i ledende stillinger var i 2020 på 30,8 %. Vi har kommet langt med å ha likelønn i de fleste ledd i organisasjonen, hvor brutto årslønn ekskl. provisjoner og bonuser for kvinner i prosent av menns i 2020 var på 102,55 %. Vi har en målsetning om 40 % kvinneandel i lederstillinger og 50 % i salgsroller. Vi jobber også aktivt for kvinners rettigheter i leverandørleddet.

    Les mer om Arvid Nordquists kaffesatsning laget av bønner fra kaffeplantasjer som drives kun av kvinner
  • ANSTENDIG ARBEID OG ØKONOMISK VEKST

    Lindbak jobber med oppfølging av leverandørkjeden ned til tredje nivå fra egen organisasjon gjennom:
    • Å følge Etisk Handel Norge sin veiledning for egen innsats for etisk handel
    • Oppfølging av at arbeidstageres rettigheter er ivaretatt i henhold til ILO-konvensjoner
    • Få leverandørkjedekart fra produsentene, og foreta risikovurdering ut ifra leverandørkjedekartene (ITUC)

    Norsk design - Lokalt er smart
  • ANSVARLIG FORBRUK OG PRODUKSJON

    Lindbak arbeider med utvikling av tjenester og løsninger i tilknytning til produkter som fokuserer på bærekraftige og langsiktige løsninger, med tilhørende merking. LINDBAK smidig kontor favner vår satsing på utvikling av tjenester med et bærekraftig og sirkulært avtrykk. Ved at Lindbak tilbyr produkter fra produsenter som innfrir våre kunders krav, og utfordrer våre leverandører på sertifikater, merking mv. dreies innkjøpsmønsteret. Oppfølging av EPD-merking, med mål om å redusere CO2-avtrykket på solgte produkter med 10 % innen 2 år.

    Les mer om vårt tjenestekonsept LINDBAK smidig kontor
  • STOPPE KLIMAENDRINGENE

    Lindbak vil vi bidra, både direkte og gjennom påvirkning av våre interessenter, til å redusere utslipp for at temperaturøkningene begrenses i tråd med Parisavtalens mål. Dette følger iblant annet opp gjennom:
    • Alle våre virksomheter skal være i grønne bygg innen 2030
    • Obligatorisk skolering på bærekraft gjennom Akademiet
    • Skolering av sirkulære rådgivere og bærekraftsambassadører på alle våre lokasjoner
    • Miljøledelse internt gjennom Miljøfyrtårn
    • Mer effektiv transport og grønnere transportflåte (Innen 5 år skal halve bilparken være elektrisk eller gå på biodrivstoff)
    • Vi skal redusere drivstofforbruket med 10 % hvert år
    • Vi skal redusere våre reiseutslipp med 20 %
    • Alle våre sjåfører skal ha opplæring i lavutslippskjøring

    BREEAM-sertifiserte bygg gir gevinster som lavere energiforbruk og bedre trivsel

Lindbak og vår bærekraftsrapportering

Lindbak AS er morselskap for en landsdekkende kjedevirksomhet som jobber i det norske markedet for kontormøbler, kontormaskiner, kaffe, print, kontorrekvisita, service og AV-løsninger. Lindbak tilbyr effektivitetsøkende IT, interiør- og teknologiløsninger til arbeidsplassen.

Selskapet jobber opp mot både privat og offentlig sektor, og med kunder innenfor flere ulike bransjer. Lindbak har i overkant av 10 000 kunder, og omsetningen er fordelt på cirka 65 % offentlige kunder og 35 % private virksomheter.

Lindbak sin verdikjede inkluderer leverandører (totalt ca. 700 leverandører) fra hele verden, men hovedvekten av varekjøpet kommer fra norske leverandører som har fokus på lokal tilhørighet og bærekraftig produksjon.

Kjeden driver fra 28 steder/kontorer over hele Norge, der hovedkontoret er lokalisert i Trondheim.

Alle avdelingskontorene er sertifisert som Miljøfyrtårn, og konsernet er med i returordningen for kasserte produkter og medlem av Grønt Punkt Norge AS.

VÅRT ARBEID OG ENGASJEMENT

Lindbak ønsker å være en god samfunnsaktør

Det er vårt mål at alle våre handlinger følger sunne og etiske normer, og våre beslutninger skal skje i overensstemmelse med gjeldende lover og bestemmelser. Vi bryr oss om hverandre, miljøet og samfunnet vi jobber og lever i.

Arbeidsmiljø

Vi mener et firmas styrke ligger i de menneskene som jobber der. Lindbak har gode innarbeidede HMS-rutiner, verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Vi følger norsk arbeidsmiljølov og alle medarbeidere deltar i omfattende personalforsikringsordninger med kollektiv pensjon, gruppeliv, yrkesskade og reiseforsikring. I tillegg er ergonomisk riktige arbeidsplasser, trivselsskapende omgivelser, og velferdsordninger som kantine og eget idrettslag med å skape en ramme for trivsel i LindbakGruppen.

Det er vårt mål at alle skal få bruke sine skapende evner til det beste for bedriften og for egen utvikling. Vi tror at utfoldelse, trivsel, fellesskap og meningsfylte oppgaver er viktige drivkrefter hos den enkelte. Vi legger derfor opp til delegering av ansvar og myndighet slik at alle får størst mulig selvstendighet i arbeidet. Vi vil at alle skal føle tilfredsstillelse over å være ansatt i Lindbak og føle at de har oppnådd noe ved dagens slutt. Arbeidsrelevant kompetanseheving og individuell videreutvikling skal stimuleres og vi legger vekt på intern rekruttering og karriereutvikling.

Les mer om å jobbe i Lindbak her

Les mer om vårt tjenestekonsept LINDBAK smidig kontor

Les mer

LINDBAK smidig kontor - vårt tjenestekonsept

Organisasjoner og deres kontor er stadig i endring og utvikler seg kontinuerlig. Det skal være lett for kundene våre å tilpasse kontoret til organisasjonens løpende behov.

LINDBAK smidig kontor er et sett med tjenester for selskaper som er i endring, og som har fokus på miljø og bærekraft. Våre tjenester og vår metodikk gir deg full frihet til å tilpasse antall kontorplasser og annet utstyr, på en enkel måte. Med et komplett tjenestespekter og gode finansieringsløsninger, tilbyr vi inspirerende og skalerbare kontorløsninger, med forutsigbar økonomi.

Det er dette som er et smidig kontor for oss.

Se filmen under med vår leveranse til Sticos i Trondheim:

Bærekraftig forvalteransvar gjenspeiles i ombruk og norske kvalitetsprodukter hos Cinderella Group

Da familiekonsernet Cinderella skulle flytte til nye lokaler, var norsk kvalitet, nytenking og bærekraftige løsninger viktige faktorer. Resultatet ble en tydelig bærekraftig og norsk identitet, med kombinasjon av nytt og brukt.

Les mer

MILJØDOKUMENTASJON - SLIK TAR DU SMARTERE OG GRØNNERE VALG

LOKALT ER SMART

Vi er stolte over å ha lange tradisjoner for samarbeid med mange av de ledende norske leverandørene. De fleste norske leverandørene har en sterk miljøprofil, og som bonus er leveransene kortreist. Vår ambisjon er at det skal være enkelt for våre kunder å handle smart - og lokalt.